امروز: 29 - 12 - 02 | میلادی 2024 - 03 - 19

اقلیت ها  - مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از بیمه سلامت همه اتباع خارجی همانند هموطنان کشورمان خبر داد. 

 

به گزارش ایسنا، احمد محمدی‌فر روز چهارشنبه در یک نشست خبری با اشاره به وجود یک میلیون و 500 هزار نفر تبعه افغان به صورت قانونمند در کشورمان گفت: این افراد در قالب پناهنده یا اقامت موقت در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و به کار، اشتغال و زندگی می‌پردازند.

 

تحصیل 60 هزار دانش آموزش و دانشجو و طلبه افغان در ایران

 

وی همچنین افزود: 36 هزار نفر دانش‌اموز تبعه افغان در مدارس کشورمان در حال تحصیل هستند و از خدمات و مزایای تحصیلی که برای سایر هموطنان کشورمان پیش‌بینی شده است بهره‌مند هستند و در برخی موارد برای خانواده‌هایی که به لحاظ مالی توانایی لازم را ندارند، بیش از خدمات معمول تسهیلات در نظر گرفته می‌شود.

 

به گفته محمدی‌فر، در حال حاضر 12 هزار دانشجوی تبعه افغان در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند و همچنین از ابتدای فرآیند قانونمند شدن حضور اتباع در کشورمان حدود 17 هزار نفر از دانشگاه‌های مختلف کشور فارغ‌التحصیل شدند. این در حالی است که علاوه بر این تعداد 12 هزار نفر از طلاب افغان نیز در حوزه‌های علمیه و تحت پوشش جامعه‌المصطفی هستند.

 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور درخصوص ارائه کارت پایش اتباع خارجی گفت: 36 هزار کارت اشتغال یا مجوز اشتغال در حال حاضر صادر شده که با مجوزهای صادر شده از وزارت کار این اتباع می‌توانند در کشورمان مشغول به کار شوند. همچنین از ابتدای سال 1390 تاسال گذشته یعنی ظرف مدت سه سال تعداد قابل توجهی از اتباع افغان که به صورت غیرمجاز در کشورمان حضور داشتند دستگیر و از مرزهای کشور ترد شده‌اند.

 

محمدی‌فر ادامه داد: در حال حاضر در 29 اردوگاه که در سطح 13 استان این اردوگاه‌ها دایر شده‌اند از پناهندگان با کمک و مجامع بین‌المللی حمایت می‌شود و این پناهندگان در این اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند.

 

صدور 270 هزار کارت آمایش تاکنون

 

وی درخصوص حضور اتباع غیرمجاز در کشورمان نیز گفت: قانونمندسازی حضور اتباعی که در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی در کشورمان حضور دارند، از سال 1389 آغاز شده است و تاکنون 270 هزار کارت آمایش که نشان‌دهنده حضور مجاز این اتباع است، در قالب 50 هزار خانواده صادر شده است. همچنین 47 هزار خانواده با توجه به داشتن روادید توانسته‌اند به صورت قانونی وارد کشور شوند.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ادامه داد: از تاریخ 13 اردیبهشت سال جاری دهمین مرحله آمایش پناهندگان افغان آغاز می‌شود و براساس سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی افغانه با مراجعه به دفاتر امور اتباع در استان‌ها می‌توانند کارت آمایش خود را دریافت کنند.

 

محمدی‌فر تاکید کرد: در سال جاری درخصوص برخورد با اتباع افغان غیرمجاز با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط و هماهنگی دولت افغانستان در دو بخش برخوردهای قاطعی را خواهیم داشت. مرحله نخست شامل برخورد با اتباع غیرمجاز و بازگشت آنها به کشورشان است و در مرحله دوم نیز با صاحبان مشاغلی که از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند برخورد جدی صورت می‌گیرد.

 

وی خطاب به صاحبان مشاغلی که از اتباع غیرمجاز افغان استفاده می‌کنند گفت: بهتر آن است که خود این صاحبان مشاغل قبل از اینکه در زمینه برخوردهای قانونی دچار ضرر و زیان شوند، از به کارگیری اتباع غیرمجاز که در حقیقت مشارکت در یک اقدام مجرمانه است، خودداری کنند.

 

به گفته محمدی‌فر، هر ساله حدود 300 هزار نفر از اتباع غیرمجاز در کشور دستگیر و از مرزهای کشور طرد می‌شوند.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور درخصوص حضور اتباع افغان به صورت مجاز در استان‌های کشور گفت: در 14 استان مجوز حضور اتباع افغان صادر می‌شود و این افراد می‌توانند به صورت قانونی در این 14 استان حضور داشته باشند. ولی سایر اتباع افغان که به صورت غیرمجاز در کشور ساکن هستند در هیچ یک از استان‌های کشور نمی‌توانند مستقر شوند. در حال حاضر نیز آمارهای متفاوتی از تعداد اتباع افغان غیرمجاز وجود دارد اما رقمی حدود 500 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود.

 

محمدی‌فر درخصوص هزینه تحصیل فرزندان اتباع خارجی در کشورمان گفت: وزارت آموزش و پرورش کمک هزینه‌های تحصیلی را از هموطنان کشورمان دریافت می‌کند و همین کمک‌هزینه‌های تحصیلی نیز از اتباع خارجی دریافت می‌شود، اما برای خانواده‌هایی که توانایی مالی مناسبی ندارند، براساس مصوبات ابلاغ شده که در 12 گروه عدم توانایی مالی آنها تعریف شده، این کمک هزینه‌های تحصیلی دریافت نمی‌شود. وزارت آموزش و پرورش نیز موظف به اجرای این مصوبات است.

 

 ثبت 1160 مجوز ازدواج اتباع خارجی در سال 93

 

وی درخصوص ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی نیز گفت: یکی از معضلاتی که درخصوص اتباع کشورمان به صورت جدی با آن روبروست، ازدواج‌های غیرمجاز است، البته غیرمجاز بودن این ازدواج‌ها به معنای غیرشرعی بودن آنها نیست. باید خانواده‌ها در این زمینه اطلاعات لازم را داشته باشند و بدانند دستگاه‌هایی مانند وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی در جهت بررسی صلاحیت‌های اخلاقی اتباع خارجی اقدام می‌کنند و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به دفاتر امور اتباع خارجی در استان‌ها از صحت صلاحیت اتباع مطلع شوند.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به ثبت 1160 مجوز ازدواج در سال 93 در داخل کشور گفت: مجوز این ازدواج‌ها پس از بررسی و احراز اطمینان از صلاحیت اتباع صادر شده است. علاوه بر این تعداد 773 فقره ازدواج نیز در خارج از کشور میان اتباع خارج و زنان ایرانی به ثبت رسیده است.

 

محمدی‌فر تاکید کرد: برخی از اتباع گمان می‌کنند اگر با زنان ایرانی ازدواج کنند می‌توانند تابعیت ایرانی دریافت کنند. قطعا چنین چیزی امکانپذیر نیست و ازدواج مردان با تابعیت غیرایرانی با زنان ایرانی موجب نمی‌شود که آنها بتوانند تابعیت ایرانی دریافت کنند. دریافت تابعیت ایرانی یک فرآیند طولانی است و برابر قانون چنین اتفاقی می‌افتد.

 

وی ادامه داد: حتی تولد فرزندان چنین ازدواج‌هایی موجب دریافت تابعیت ایرانی نمی‌باشد و تنها فرزندان آنها پس از رسیدن به سن قانونی (18 سالگی) اگر درخواست تابعیت کشورمان را داشته باشند، برابر قانون به درخواست آنها رسیدگی می‌شود.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور درخصوص ثبت ازدواج‌های غیرقانونی هشدار داد و گفت: بیشترین معضلات و مشکلات در حوزه ازدواج‌های غیرقانونی رخ می‌دهد که تبعات بدی را برای زنان ایرانی ایجاد می‌کند، ضمن اینکه چنین ازدواج‌هایی برای حضور فرزندان در مدارس نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در چنین مواردی دولت نمی‌تواند حمایت‌های لازم را از زنان ایرانی داشته باشد.

 

محمدی‌فر درخصوص داشتن مسوولیت‌های دولتی و یا اشتغال اتباع خارجی در دستگاه‌های اجرایی کشور نیز گفت: اگر حضور اتباع به صورت اقامت‌های قانونی باشد، براساس هویت خارجی و با توجه به قوانین کشور، برخی مسوولیت‌های اجرایی با اعمال محدودیت‌هایی به آنها داده می‌شود اما مسوولیت رسمی و قانونی توسط اتباع بیگانه نمی‌تواند کسب شود.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص ساماندهی اتباع بیگانه گفت: ساماندهی که از سال 89 آغاز شده، موجب شده قدم‌های بسیار موثری برداشته شود و جمعیتی که به عنوان اتباع خارجی در کشور حضور دارند را به صورت متمرکز و قانونمند اسکان دهیم.

 

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور درخصوص فعالیت NGOهای کشور افغانستان نیز گفت: در حال حاضر 28 NGO توسط اتباع افغانه در کشورمان فعال هستند و ضمن اینکه محدودیتی برای فعالیت آنها وجود ندارد درخصوص استفاده از پتانسیل خود اتباع برای آنها استقبال نیز می‌کنیم.

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency