امروز: 29 - 12 - 02 | میلادی 2024 - 03 - 19

 جدیدترین گزارش‌های صندوق کودکان سازمان ملل متحد - یونیسف – حکایت از آن دارد که سالانه حدود 7.6 میلیون کودک زیر 5 سال در دنیا جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 25 برابر این رقم که به طور تقریبی حدود 200 میلیون کودک در دنیا را  شامل می‌شود، در محیط‌هایی نامناسب و با حداقل امکانات رفاهی به سر می‌برند.

 

 

یونیسف اعلام کرده است که بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان جهان به دلایلی چون قبیل وضعیت درآمد خانواده، موقعیت جغرافیایی محل زندگی، نژاد، ناتوانی‌های احتمالی، گرایش‌های مذهبی و جنسیتی نمی‌توانند سطح کاملی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود را شکوفا کنند. این کودکان اغلب مواد غذایی و مراقبت‌های لازم را دریافت نکرده و فرصت کافی برای یادگیری و آموزش را در اختیار ندارند. در واقع، تغذیه سالم و بهداشت مناسب در سنین پایین می‌تواند وضعیت کودکان را در زمان ورود به مدرسه و تحصیل بهبود بخشد که این مسئله به خصوص در کودکانی که زندگی فقیرانه‌ای دارند، بیشتر حائز اهمیت است.

گزارش اخیر یونیسف می‌افزاید که سال‌های نخست زندگی هر کودک، اساس هوش، شخصیت، رفتار اجتماعی و ظرفیت یادگیری و تربیت او در زمان بزرگسالی را شکل می‌دهد. رشد مغزی در سال‌های اولیه زندگی به سرعت پیش می‌رود و از این رو، عدم دسترسی به تغذیه و حمایت مناسب، رشد کودکان را با سختی مواجه می‌کند. کودکانی که در سال‌های نخست زندگی، شرایط مناسبی را در زندگی تجربه می‌کنند، به موفقیت‌های بیشتری در مدرسه دست می‌یابند و در بزرگسالی، موقعیت‌های شغلی و درآمدی بهتری را نیز به دست آورده و استقلال رفاهی خود را خواهند داشت و احتمال گرایش به جرم و جنایت در کودکانی که در سال‌های نخست زندگی، از چنین فرصتی برخوردار نبوده‌اند، بیشتر به چشم می‌خورد.

یونیسف بر این باور است که  تلاش برای رشد مناسب قوای جسمی و روحی کودک در سال‌های اولیه زندگی، نوعی سرمایه‌گذاری است و به عبارتی، هر یک دلاری که برای رشد کودک سرمایه‌گذاری می‌شود، می‌تواند بازدهی 4 تا 5 برابری برای خانواده و جامعه در برداشته باشد.

این گزارش تأکید دارد که اقداماتی که دولت‌ها برای کاهش فقر خانواده‌ها و افزایش توانایی کودکان در دستیابی به فرصت‌های برابر آموزشی نسبت به سایر کودکان در نظر گرفته و پیش می‌گیرند، می‌تواند آنها را از نظر شخصیتی رشد داده و موقعیت اجتماعی آنها را در سال‌های آتی زندگی بهبود بخشد و کودکان را به معمارانی برای زندگی آینده خود تبدیل کند.

از سوی دیگر با کمک مقامات دولتی مسئول و اهمیت دادن به حق طبیعی کودکان در پیشرفت‌های آموزشی و دستیابی به استانداردهای زندگی، آنها قادر خواهند بود تا از لحاظ ذهنی، روحی، اخلاقی و اجتماعی به رشد متناسبی با همسالان خود در جوامع مرفه دست یابند. این اهداف باید در دستور کار هر دولت، سازمان، کمیسیون یا خانواده مسئولی قرار گیرد تا بتوان کیفیت سلامت و بهداشت کودکان را در جهان افزایش داد.

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency