امروز: 29 - 12 - 02 | میلادی 2024 - 03 - 19

تبریک به مناسبت 8 اکتبر؛  به کودکان، فعالان جنبش دفاع از کودک، مدافعان لغو کار کودک و همه کسانی که خواهان تغییر شرایط در جهت ایجاد جهانی بهتر برای کودکان و همه انسان ها هستند.

 

اعدام کودکان ازمسائلی است که دامنگیر زندگی  کودکان بخشی از کشورهای جهان بوده و توجه و اعتراض توده ی وسیعی از فعالان حقوق کودک را در سرتاسر جهان به خود جلب کرده است.

جمعیت دفاع نیز بدلیل حساس و خطرناک بودن شرایط کودکان زیر حکم اعدام و نیز ایجاد یک بستر اعتراض و مقابله با این پدیده ی شوم، مراسم روز جهانی کودک امسال را به این موضوع اختصاص داده و خواهان تغییر این وضعیت به نفع کودکان و همه جامعه است.

مجازات اعدام متاسفانه راهکاری است که در بسیاری از کشورها هنوز منسوخ نشده است. این ابزار کارکرد دو گانه ای را برای حاکمیت ها به همراه داشته است: مجازات اعدام از سویی سعی در پر کردن خلا ناشی از ضعف و استیصال دولت در زمینه توزیع رفاه و امکانات اجتماعی و همچنین ناکارآمدی و نقص سیستم حقوقی و دستگاه قضایی و آموزشی دارد و از سوی دیگر ابزاری است در خدمت کنترل و تسلط بر افکار و عملکرد جامعه و آحاد آن از طریق ایجاد رعب، وحشت و سرکوب هم جانبه!

جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان مطالبات زیر را بعنوان مبداء حرکت به سوی جامعه ای عاری از خشونت و شایسته کودکان می داند:

1- لغو تمامی احکام اعدام؛ بویژه اعدام کودکان.

2- هیچ کودکی مجرم نیست و تنها انعکاس دهنده و معلول خشونت ها و بی حقوقی های اعمال شد بر روح و جسم خویش است. ما خواهان جایگزینی این  نگاه با دیدگاهی که کودکان را مجرم می شمارد, هستیم.

3- تغییر قوانین حقوقی و قضائی در جهت منافع عالیه کودکان.

4- جایگزینی سن کودکی مصوب پیمان نامه جهانی حقوق کودک (18 سال تمام) با سن مسئولیت کیفری(دختران 9 سال تمام قمری و پسران 15 سال تمام قمری)* موجود در قوانین جمهوری اسلامی.

5- تغییر محتوایی دادگاه ویژه اطفال در جهت حفظ منافع کودکان: وضع قوانین کودک محور و استناد به آنها در پیگیری های قضایی.

6- به رسمیت شناختن NGO  های فعال در زمینه حقوق کودک بعنوان ناظران بر جریان دادرسی و صدور حکم.

16 مهرماه 1388

جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

 

 

 

15سال قمری برابر است با 14 سال و10 ماه شمسی و 9 سال قمری برابر 8 سال و 10 ماه شمسی می باشد.

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency