امروز: 21 - 02 - 03 | میلادی 2024 - 05 - 10

شکور ابراهیمی در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان این که اطلاعی از فلج شدن کودکان در کارگاه کفش ندارم گفت: فلج شدن کودکان در کارگاه کفاشی در حد یک خبر است اما بازرسان اداره کار این موضوع را بررسی خواهند کرد و درصورتی که این موضوع درحوزه وظایف وزارت کار و امور اجتماعی باشد، قطعا اقدام قانونی را انجام خواهند داد و در صورتیکه جزء وظایف وزارت بهداشت باشد وزارت مربوطه باید اقدام مقتضی را انجام دهد. 

وی افزود: نظارت بر کارگاههای مشمول قانون کار از بعد ملی بر عهده وزارت کار و از بعد بهداشتی بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است اما در خصوص کارگاه کفاشی که منجر به فلج شدن تعدادی ازکودکان شده است باید بررسی لازم صورت گیرد وچگونگی فعالیت قانونی این کارگاه مشخص شود.

وی افزود: کارگاههایی که به صورت رسمی فعالیت می کنند اسامی آنان در ادارات کار و امور اجتماعی منطقه وجود دارد و با نظارت کامل به فعالیت خود ادامه می دهند اما کارگاهایی که به صورت غیر قانونی و غیر مجاز در زیر زمینها فعالیت می کنند و امکان دسترسی بازرس کار در محل وجود ندارد طبیعی است که چنین تخلفاتی به وجود می آید و به محض این که وزارت کار از وجود چنین کارگاههای اطلاع پیدا کنند موظف به بازرسی و اعمال مقررات است. 

وی گفت: به استناد ماده 105 وزارت کار در زمانی حق تعطیلی کارگاهی را دارد که کار در آن کارگاه خطرناک باشد بنابراین در زمانی که کارگاه شناسایی نشده باشد نمی توانیم اقدامی در جهت تعطیلی کارگاهی انجام دهیم. 

وی افزود: در صورتی که که در بازرسی مشخص شود که کار کردن در کارگاه برای کارگران خطرناک است بازرسان وظیفه دارند تا از مرجع قضایی درخواست تعطیلی کارگاه را نمایند و مرجع قضایی نیز حکم تعطیلی کارگاه را صادر می کند. 

ابراهیمی تصریح کرد: در صورتیکه قصوری از سوی بازرسان ادارات کار محل در شناسایی این کارگاه صورت گرفته شده باشد قطعا باید این افراد پاسخگو باشند. 

وی در ادامه افزود: به استناد ماده 79 قانون کار کودکان زیر 15 سال در هیچ نوع شغلی حق کار کردن ندارند و همچنین زیر 18 سال نیز در مشاغل سخت و زیان آور حق کار کردن ندارند. 

وی گفت: چنانچه کارفرمایی کودکان زیر 15 سال را به کار گیرد بنابر فصل 11 قانون کار با اعمال مجازات جریمه نقدی و یا حبس با کارفرمایان متخلف برخورد لازم صورت می گیرد. 

وی در ادامه افزود: در صورتی که مشخص شود کارگاه کفاشی رسمی بوده طبیعی است که بازرسی آن بر عهده وزارت کار و امور اجتماعی بوده اما در صورتیکه کارگاه زیر زمینی و خانوادگی باشد امکان این که که مسئولان و بازرسان وزارت کار از این موضوع بی اطلاع باشند وجود دارد. 

وی با بیان این که بهداشت محیط به وزارت کار و امور اجتماعی ربطی ندارد تصریح کرد: بهداشت در محیط کار بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و و ایمنی در کار بر عهده وزارت کار و امور اجتماعی است. 

مدیر کل بازرسی کار وزارت کار و امور اجتماعی گفت: باید صحت موضع کارگاه کفاشی که باعث فلج شدن تعداد کودک کاگر آن شده است مشخص شود در غیر این صورت نمی توان دلیل اصلی این امر را بیان کرد.

 

منبع : روزنامه هم وطن سلام

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency