امروز: 29 - 12 - 02 | میلادی 2024 - 03 - 19

سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را در کشور به خود اختصاص داده‌اند

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی تعداد خودکشی‌ منجر به مرگ در ایران در سال‌ ۹۴، ۴۰۲۰ مورد بوده است، گفت: سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

حسین اسدبیگی در گفت‌وگو با ایلنا درباره گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص خودکشی با بیان اینکه براساس این گزارش رتبه ایران در زمینه خودکشی ۱۰۸ است، گفت: بر اساس این گزارش تعداد خودکشی‌های منجر به مرگ در ایران طی سال‌های ۹۲ و ۹۳، ۴ هزار و ۶۹ نفر و در سال‌ ۹۴، ۴ هزار و ۲۰ بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲، نسبت خودکشی منجر به فوت در مردان ۷ به ۱۰۰ هزار نفر بوده که در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ مرد خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند که این میزان در میان زنان ۳.۶ به ۱۰۰ هزار نفر یعنی هزار و ۳۶۹ نفر بوده است.

اسدبیگی با اشاره به رتبه ۳۹ آمریکا در خصوص خودکشی منجر به مرگ اظهار کرد: در سال ۲۰۱۲ در آمریکا ۴۳ هزار نفر دست به خودکشی زده‌اند. همچنین در کشور هند نیز با جمعیت بیش از ۱ میلیارد نفر ۲۵۸ هزار نفر طی سال ۲۰۱۲ خودکشی کرده‌اند که براساس گزارشWHO این کشور حائز رتبه ۱۰ خودکشی در جهان بوده است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه میانگین خودکشی در جهان با جمعیت بیش از ۷ میلیارد نفر ۱۴ به ۱۰۰هزار نفر بوده است، عنوان کرد: کشورهای کره جنوبی، گویانا، لیتوانی، سریلانکا، سوری نامی، مجارستان، قزاقستان، ژاپن، بیلاروسی و هند به ترتیب رتبه‌ها اول تا دهم خودکشی منجر به مرگ را در سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در این گزارش کشورهای حاشیه خلیج فارس کمترین میزان خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند که علت این موضوع اعلام آمار غیردقیق و کم از طرف این کشورها بوده است. همچنین چین تنها کشوری است که نرخ خودکشی زنان در آن بیش از مردان بوده است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه استان‌های غربی کشور شامل ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان به نسبت جمعیت خود بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را داشته‌اند، تصریح کرد: متاسفانه اخیرا به دلیل عدم نظارت بر توزیع قرص برنج طی سال گذشته موارد زیادی به این دلیل خودکشی و فوت کرده‌اند که لازم است؛ فروش آن توسط عطاری‌ها کنترل شود.

اسدبیگی با اشاره به مرگ ۵۰۰ نفر در استان‌های گیلان، مازندران و تهران به دلیل استفاده از قرص برنج عنوان کرد: حلق‌آویز کردن و مسمومیت ناشی از سموم و داروها نیز بعد از قرص برنج بیشترین علت مرگ‌های ناشی از خودکشی بوده‌اند، این در حالی است که اقدام به خودکشی با استفاده از داروهای خواب‌آور و ضد اضطراب کمتر به مرگ فرد می‌انجامد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه در ایران سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را داشته و این موضوع در میان افراد بالای ۵۰ سال بسیار کم است، بیان کرد: در کشورهای آمریکایی و اروپایی سالمندان بیش از جوانان دست به خودکشی می‌زنند.

وی ناامیدی را یکی از مهم‌ترین دلایل خودکشی جوانان خواند و گفت: معمولا سالمندان سختی‌های زندگی را از سرگذرانده و مقاوم‌تر شده‌اند، اما نوجوانان و جوانان به دلیل نیاموختن مهارت‌های مختلف زندگی و تکانشی بودن رفتارهایشان و همچنین به دلیل تاب‌آوری کمتر و دلایل مختلف روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی بیشتر دست به خودکشی می زنند که این موضوع نیاز به پژوهش علمی بیشتری دارد.

اسدبیگی بیان کرد: اورژانس اجتماعی کشور در ۱۹۰ شهرستان به تمامی افرادی که قصد خودکشی داشته‌اند و به خانواده‌های داغدیده افرادی که در اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، کمک‌های رایگان ارائه کرده و خدمات روانشناختی اجتماعی خود را نیز از طریق خط ۱۲۳ و خودروهای خدمات سیار و مراکز مداخله در بحران ارائه می‌کند.

وی افزود: همکاران ما در اورژانس اجتماعی همچنین توانسته‌اند با مصاحبه و مذاکره، افرادی را که تهدید به خودکشی کرده‌اند از این کار منصرف کرده و همچنین در مواردی این افراد را در بیمارستان بستری کرده‌اند.

 

 

 

منبع : جامعه خبری تحلیلی الف

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency