امروز: 06 - 02 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 25

شاید برای بسیاری مفهوم اقدامات و خدمات بشردوستانه نامأنوس بنماید. خدمات بشردوستانه به آن دسته از اقداماتی اطلاق می‌گردد که به‌صورت داوطلبانه و بدون دریافت دستمزد برای نجات جان، سلامت و آسایش انسان‌ها به‌ویژه در هنگامه مخاصمات مسلحانه و بحران‌های انسانی صورت می‌گیرد.

افرادی که برای اقدامات انسان دوستانه داوطلب می‌گردند علاوه بر انجام رسالت سنگین انسانی خود در معرض انواع مخاطرات و تهدیدات قرار دارند. این گروه نه‌تنها توان و نیروی جسمانی و قدرت فکری و معنوی خویش را برای کمک به افراد در معرض خطر به کار می‌گیرند بلکه در بسیاری از مواقع جان یا سلامت خود را به‌واسطه حملات کورکورانه دشمن از دست می‌دهند.

روز بین‌المللی انسان دوستانه بهانه‌ای است برای به یادآوردن و شناخت مردان و زنانی که برای کمک به دیگران با مخاطرات بسیاری مواجه می‌شوند و بعضاً جان خود را از دست می‌دهند.  در سال 2003 میلادی در حادثه بمب‌گذاری دفتر سازمان ملل متحد در بغداد عراق برخی از کارمندان بشردوستانه جان خود را از دست دادند، به همین علت مجمع عمومی سازمان ملل در طی قطعنامه‌ای در سال 2008 روز 19 آگوست هر سال را با نام «روز بین‌المللی انسان‌دوستی» نام‌گذاری نمود.

از سال 2009 میلادی به بعد همه‌ساله این روز در سراسر جهان برگزار می‌شود. این روز همچنین فرصت مناسبی برای توسعه و تفسیر قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌المللی در محاکمه و مجازات مجرمان جنگی است. مجرمان جنگی همان کسانی هستند که بدون ملاحظات انسانی و اخلاقی حملات کورکورانه و بدون تفکیک را علیه جمعیت غیرنظامی و همچنین جمعیت تحت حمایت ویژه سازمان ملل متحد یعنی کارمندان بخش انسان دوستانه، مدیریت و راهبری می‌کنند. به همین خاطر این افراد باید تحت پیگرد و تعقیب قانونی و جزایی قرار گیرند.

منبع: http://www.asemooni.com/event/world-humanitarian-day

 

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency