امروز: 31 - 01 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 19

23 دسامبر 1994 (2 دی 1373)، سازمان ملل متحد 9 آگوست را به‌عنوان روز بومیان به‌منظور تضمین حقوق بیش از 5 هزار گروه بومی که در 90 کشور زندگی می‌کنند، نام‌گذاری کرد.

روز جهانی بومیان، به‌منظور بزرگداشت یاد هزاران نفر از زنان و مردان بومی وفادار به آداب و رسوم و سنت‌های خود از سوی مردم کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود. در ونزوئلا، پرو، بولیوی، اکوادور، پاراگوئه، مکزیک و سایر کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب روز جهانی بومیان به سبک ویژه‌ای جشن گرفته شد.

مردم بومی عمدتاً به بخشی از جوامع بشری گفته می‌شود که هنوز بر پایه دانش و سبک زندگی سنتی، گذران عمر می‌کنند. معمولاً در جوامع بومی آهنگ توسعه کندتر از جوامع دیگر است. علت این کندی آن است که عموماً جوامع بومی بر پایه یافته‌ها و دانش سنتی خود و همچنین برقراری تعادل بین داشته‌ها و نیازهای جامعه‌شان راه توسعه را پیش می‌گیرند. می‌توان گفت که جوامع بومی به پایداری توسعه بیش از سایر جوامع توجه می‌کنند. توجه جوامع بومی به منابع طبیعی به‌عنوان مهم‌ترین اهرم توسعه، باعث شده تا مجامع علمی جهان امروزه توجه بیشتری به دانش بومی نشان دهند.

بومیان رنج‌دیده از تبعیض‌های نژادی هستند که برای دفاع از حقوق خود ازجمله دسترسی به سرزمین‌های آبا و اجدادی‌شان، یک مبارزه طولانی را در پیش‌گرفته‌اند. با توجه به گزارش جدید سازمان عفو بین‌المللی، سوءقصد، تهدید، تجاوز و تبعیض نژادی بخشی از مجموعه بدرفتاری‌ها و سوءاستفاده‌هایی بوده که مردمان بومی در سرتاسر جهان از آن رنج می‌برند.

کشورهای آمریکای لاتین شامل بخش قابل‌توجهی از جوامع بومیان هستند؛ به‌عنوان‌مثال: با توجه به گزارش‌های کمیسیون ملی برای توسعه مردم بومی، در مکزیک 15 میلیون نفر در 68 روستای بومیان که به 82 زبان متفاوت و 364 نوع گویش صحبت می‌کنند، وجود دارند.

بیانیه سال 2007 سازمان ملل در مورد حقوق مردم بومی مؤید این مطلب است که «احترام برای دانش بومی، فرهنگ‌ها و روش‌های عمل سنتی در توسعه پایدار و منصفانه و مدیریت درست محیط‌زیست نقشی مؤثر دارد.» برای تحقق این دیدگاه و برای حفظ حقوق همه مردم بومی، ما نیازمند اتحادها، توافق‌ها و تدارکات و برنامه‌ریزی‌هایی جدید به نفع پایداری جهانی هستیم.

 

http://www.irunesco.org/index.php?option=com_content&view=article&id=1501%3A-9-2013-&Itemid=67

http://www.beytoote.com/art/decorum/asus3-phones2-zenfone.html

 

 

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency