امروز: 28 - 01 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 16

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرساله با شروع ثبت‌نام‌ها در مدارس، در گوشه‌وکنار خبرهایی مبنی بر اعتراض اولیا نسبت به روند ثبت‌نام‌ها به گوش می‌رسد؛ در این بین مشکلات ثبت‌نام اتباع مستثنی نیست. 4 مردادماه شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایران برای سال تحصیلی ۹۶ـ۱۳۹۵ اعلام شد که در این شیوه‌نامه تاکید شده است؛ دانش‌آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی نامعتبر و یا فاقد هرگونه مدارک هویتی و اقامتی معتبر هستند، فقط از طریق کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی که از سوی اداره‌کل امور اتباع خارجی وزارت کشور صادر می‌شود، می‌توانند؛ در مدارس رسمی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند.

مدیر عامل جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان:

سردرگمی اتباع برای ثبت‌نام در مدارس

پس از فرمان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند، ثبت‌نام این افراد در مدارس به میزان زیادی تسهیل شده است، اما همچنان مشکلاتی در روند ثبت‌نام‌ها وجود دارد. آنگونه که مدیر عامل جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: «برخی دانش‌آموزان اتباع همچنان برای ثبت‌نام دچار سردگمی هستند؛ از یک سو به آنها گفته شده؛ ظرفیت برخی مقاطع در مدارس پر شده، از طرفی دیگر می‌گویند؛ تحت کمک‌های مردمی باید هزینه‌ای را بپردازند.»

مدیر عامل جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان در ادامه می‌گوید: «امسال به بچه‌های مهاجر 4 روز مهلت داده شده بود که به دفاتر کفالت مراجعه کنند، اما آدرس و زمان مراجعه به خوبی اطلاع‌رسانی نشد. 4 روز برای خانواده‌هایی که از تمکن مالی برخوردار نیستند، زمان کمی است. این خانواده‌ها نگران هستند که این موضوع ابزاری برای ریپورت کردنشان باشد.»

ظرفیت برخی مقاطع در مدارس پر شده‌است

هیچ هزینه‌ای نباید از اتباع گرفته شود

وی در ادامه به پر شدن ظرفیت برخی مدارس اتباع اشاره می‌کند و می‌گوید: «به طور مثال کلاس اول ابتدایی در برخی مناطق پر شده است و دانش‌آموزان از این بابت نگران هستند. از طرفی دیگر نباید از این خانواده‌ها هزینه‌ای دریافت شود، اما باز هم قرار است؛ هزینه‌ای تحت عنوان کمک‌های مردمی از این خانواده‌ها بگیرند.» این مشکلات را با یک مقام مسئول آموزش و پرورش در میان گذاشتیم که او در واکنش به این مشکلات می‌گوید: «امسال شهریه‌ای از دانش‌آموزان اتباع اخذ نمی‌شود، اما انتظار داریم؛ تمامی خانواده‌های دانش‌آموزان اتباع خارجی در کمک و خودیاری به مدارس مانند ایرانیان پیش قدم باشند. البته بدیهی است، هزینه‌های مربوط به کتاب، بیمه و احیانا سرویس ایاب و ذهاب و لباس مدرسه جزو شهریه نیست و از همه دانش‌آموزان دریافت می‌شود.

آموزش و پرورش:

مشکلات کمبود فضای آموزشی به 10 منطقه آموزشی هم نمی‌رسد

نوش آبادی؛ معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ثبت نام اتباع در مدارس و احتمال کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق برای این دسته از دانش آموزان، اظهار کرد: این مشکل در همه مناطق وجود ندارد و تنها در تعدادی از مناطقی که تعداد دانش اموزان اتباع بیشتر است به چشم می‌خورد. آموزش و پرورش در این مناطق با تمام توان سعی در ساماندهی دانش‌آموزان دارد؛ البته تعداد این مناطق آموزشی به 10 مورد هم نمی‌رسد. هم اکنون در آموزش و پرورش 100 هزار مدرسه وجود دارد که دانش‌آموزان اتباع در 25 هزار مدرسه کشور تحصیل می‌کنند و این دسته از دانش‌آموزان در کنار سایر دانش آموزان قرار دارند.

وی افزود: همه ساله با کمک کمیساریای پناهندگان در مناطقی که کمبود فضای آموزشی دارند، مدرسه می‌سازیم که تاکنون 15 مدرسه در مناطقی که تراکم دانش آموز وجود دارد، ساخته شده است تا با این اقدام از مشکلات تا حدودی کاسته شود.

راه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی باز است

نوش آبادی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته 386 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس داشتیم که از این تعداد 360 هزار اتباع افغانستانی بودند، گفت: 26 هزار دانش‌آموز دیگر از 17 ملیت دیگر بودند. امسال شیوه‌نامه ثبت‌نام اتباع در دهه سوم تیرماه صادر شده و راه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی باز است؛ حتی آن دسته اتباعی که هیچ‌گونه برگه هویتی و اقامتی ندارند.

سالانه 800 میلیارد تومان هزینه دانش آموزان اتباع است

وی در پاسخ به این سوال که آمار ثبت‌نام اتباع نسبت به گذشته چند درصد افزایش یافته است و همچنین هزینه تحصیل این دانش‌آموزان در مدارس چه میزان است؟ گفت: تقریبا سالانه 10 درصد تعداد دانش‌آموزان اتباع افزایش می‌یابد. تقریبا هزینه یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی در دوره ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه سالانه به صورت میانگین 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تومان است. در حالی که آموزش و پرورش به تنهایی سالانه بیش از 800 میلیارد تومان برای تحصیل اتباع هزینه می‌کند.

کمک‌های کمیساریای پناهندگان سالانه 3 تا 4 میلیارد تومان است

هزینه بیمه و کتاب از اتباع اخذ می‌شود

نوش‌آبادی با اعلام اینکه کمک‌های کمیساریای پناهندگان سالانه 3 تا 4 میلیارد تومان است که امسال تصمیم گرفته؛ بیشتر کمک کند که البته عمدتا ما کمک‌های کمیساریا را صرف مدرسه‌سازی می‌کنیم، گفت: امسال انتظار داریم؛ تمامی خانواده‌های دانش‌آموزان اتباع خارجی در کمک و خودیاری به مدارس مانند ایرانیان پیش قدم باشند. البته بدیهی است، هزینه های مربوط به کتاب بیمه و احیانا سرویس ایاب و ذهاب و اونیفورم جز شهریه نیست و از همه دانش‌آموزان دریافت می‌شود.

فقط 10 تا 15 درصد اتباع باید معرفی نامه تحصیلی بگیرند

معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به لحاظ ضوابط قانونی راه برای ثبت‌نام باز است؛ اما باید اتباع خودشان نیز همت داشته باشند؛ یعنی باید به دفاتر کفالت مراجعه کنند و معرفی نامه‌های تحصیلی را اخذ کنند و با معاینه پزشکی، تاییدیه سلامت بگیرند. همچنین باید به درمانگاه‌ها بروند و  واکسیناسیون شوند، از طرفی دیگر باید دانش‌‌آموزان ابتدایی به دبستان‌ها و دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم به ادارات آموزش و پرورش برای تعیین پایه تحصیلی مراجعه کنند. در حال حاضر 85 تا 90 درصد دانش‌آموزان اتباع، دارای مدارک هویتی و اقامتی هستند و 10 تا 15 درصد این مدارک را ندارند و اینها باید معرفی‌نامه تحصیلی بگیرند.

اتباع نگران نباشند

تا 31 شهریور مهلت ثبت‌نام وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از اتباع تاکنون ثبت نام شده‌اند؟ گفت: حدود 52 هزار نفر برای دریافت معرفی‌نامه تحصیلی نوبت گرفته‌اند. این افراد کسانی هستند که فاقد مدارک هویتی و اقامتی هستند. تا 31 شهریور فرصت ثبت‌نام وجود دارد.

کمبود فضای آموزشی برای اتباع در برخی مناطق طبیعی است

معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: طبیعی است؛ در برخی مناطق با کمبود فضای آموزشی مواجه شویم و بالطبع تراکم در کلاس‌ها بیشتر می‌شود؛ اما تلاش بر این است که کسی از دانش‌آموزان اتباع از ثبت‌نام و تحصیل جا نمانند.

نوش‌آبادی ادامه داد: ایران تنها کشوری است که به اتباع خارجی که مدارک هویتی ندارند، اجازه تحصیل می‌دهد، در حالی که در دنیا اینگونه افراد که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشند را از کشور اخراج می‌کنند و خدماتی نمی‌دهند؛ اما رویکرد انسان دوستانه کشور ما و نظام جمهوری اسلامی که به ابنا بشر دارد؛ باعث می‌شود، این خدمات در داخل کشور به دانش‌آموزان اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی و اقامتی داده شود. تمام تلاش ما بر این است که تعاملات فرهنگی با اتباع خارجی با دانش‌آموزان ایرانی یکسان باشد و هیچ تبعیضی وجود نداشته باشد.

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency