امروز: 31 - 01 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 19

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی صورت گرفته است، اظهار کرد: ۸.۵ درصد این تماس‌ها به علت کودک آزاری و ۷.۵ درصد به علت همسرآزاری صورت گرفته که این مسائل از بعد اجتماعی و مسائل ناشی از مشکلات خانواده، قابل بررسی است

 

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تلاش بهزیستی برای واگذاری خدمات اورژانس اجتماعی و حوزه آسیب‌ها به بخش غیردولتی خبر داد.

حبیب الله مسعودی فرید در گفت و گو با ایسنا در این باره گفت: متاسفانه تعدادی از کارشناسان خدمات سیار اورژانس اجتماعی در راستای ورود به مسائل اجتماعی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که علت عمده این درگیری ها، موضوع مداخله اورژانس اجتماعی در رابطه با کودک آزاری بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی صورت گرفته است، اظهار کرد: ۸.۵ درصد این تماس‌ها به علت کودک آزاری و ۷.۵ درصد به علت همسرآزاری صورت گرفته که این مسائل از بعد اجتماعی و مسائل ناشی از مشکلات خانواده، قابل بررسی است.

فرید در ادامه با اشاره به  ضرورت واگذاری خدمات بهزیستی به بخش غیردولتی، گفت: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در بحث آسیب‌های اجتماعی به ما در پیشبرد برنامه‌ها کمک می‌کند که در این زمینه سعی داریم تا خدمات اورژانس اجتماعی و حوزه آسیب‌ها را به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به تدوین سیاست‌های رفاه اجتماعی کودکان توسط بهزیستی نیز تصریح کرد: این طرح با اولویت کودکان در معرض آسیب در حال تدوین و پس از آن قرار است به شورای عالی رفاه کشور ارائه شود.

فرید با بیان اینکه در بهزیستی خدمات به کودکان و خانواده با محوریت مددکاری ارائه می‌شود، افزود: در حال حاضر اکنون ۱۷۰ پایگاه خدمات اجتماعی با حضور دو روانشناس یا مددکار اجتماعی در سراسر کشور فعالیت داشته و ۶۰ درصد آن ها غیردولتی هستند.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه شناخت مناسبی از خانواده ایرانی نداریم، گفت: معاونت امور زنان ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشکده زنان و خانواده باید شاخص‌های مدنظر خانواده ایرانی را مطرح کنند تا بتوانیم به تفسیر مناسبی از خانواده ایرانی دسترسی داشته باشیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یکی از مشکلات موجود در بحث خانواده را عدم ارتباط تعریف شده بین نهادهای اجرایی و علمی دانست و بر ضرورت وجود این ارتباط تاکید و ضمن اشاره به شرایط حاکم بر خانواده‌های ایرانی تصریح کرد: مسائل اقتصادی و اجتماعی باعث شده که افراد ساعات کمتری را با خانواده خود گذرانده و به دلیل عدم آموزش به افراد حتی این ساعات حضور نیز بازدهی مشخص و مناسبی ندارد.

فرید افزود: عدم توجه نهادهای مختلف از جمله رسانه‌ها، آموزش و پرورش و اقتصاد به نهاد خانواده و عدم توانمندی خود نهاد خانواده می‌تواند مشکلات بی‌شماری را ایجاد کند.

وی همچنین در باره وظایف سازمان بهزیستی پیرامون مسائل خانواده و رسیدگی به آنها نیز گفت: مدلی که در سازمان بهزیستی دنبال می کنیم بر پایه این هدف است که خانواده‌ها توانمندتر شده و مشکلاتشان نیز کاهش یابد، به همین منظور دو حیطه اصلی فعالیت سازمان بهزیستی در ارتقاء سلامت اجتماعی و کاهش بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی در کنار حمایت و توانمندسازی افراد آسیب دیده و همچنین پیشگیری از معلولیت‌ها به شمار می رود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در پایان گفت: 9000 کودک در مراکز شبهه خانواده بهزیستی نگهداری می شوند که ۸۵ درصد آنها، بدسرپرست هستند. علاوه بر این، می‌توان مهمترین علت تک سرپرست شدن خانواده‌ها را فوت یکی از همسران عنوان کرد.

 

 

 

 

منبع : ایسنا

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency