امروز: 04 - 02 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 23

قاچاق انسان به عمل غیرقانونی خریدوفروش انسان‌ها اطلاق می‌شود که ممکن است در چارچوب مرزهای یک کشور یا فراتر از آن و در سطح بین‌المللی رخ دهد. این شکل برده‌داری نوین با هدف جذب افراد و اجبار آن‌ها به تن‌فروشی، بهره‌کشی از نیروی کار و وادار کردن آن‌ها به انجام کارهای خلاف اراده و میل خود، یکی از پدیده‌های مذموم عصر معاصر به شمار می‌رود. قاچاقچی ممکن است با زور و اجبار زنی را به ازدواج فردی درآورد یا عضوی از بدن شخص مانند کلیه را در آورد و به فرد دیگری بفروشد. قربانیان قاچاق به اجبار، ارعاب و نیرنگ در دامی که سودجویان برای آن‌ها پهن کرده‌اند، می‌افتند، دامی که بازگشت از آن بسیار طاقت‌فرسا و تقریباً غیرممکن است و مبارزه با آن عزم جهانی را می‌طلبد. با توجه به پرسود بودن این کار غیرانسانی که درآمد سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار نصیب سوداگران می‌کند، همه‌ساله میلیون‌ها زن، کودک و مرد قربانی قاچاق افراد سودجو و طماع می‌شوند.

ازآنجایی‌که قاچاق انسان ناقض حقوق اولیه بشر است، سازمان‌های بین‌المللی و در رأس آن‌ها سازمان ملل متحد، جهت افزایش آگاهی مردم، سیاست‌گذاران و آحاد جامعه نسبت به این موضوع اقداماتی را انجام داده‌اند. سازمان ملل متحد ۳۰ جولای را روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان نام‌گذاری کرده است. روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان فرصتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا برای خشکاندن ریشه این جنایت و ابراز همبستگی با قربانیان آن دست‌به‌کار شوند.

تقریباً همه کشورهای جهان با معضل قاچاق انسان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بعضی از کشورها به‌طور مستقیم تحت تأثیر این امر قرار می‌گیرند و افراد در آن کشورها قربانی قاچاق می‌شوند، برخی دیگر نیز به‌طور غیرمستقیم درگیر این مسئله می‌شوند و از این کشورها به‌عنوان مسیر یا مقصد استفاده می‌شود. با توجه به این موضوع، قاچاق انسان و جرائم مرتبط با آن در قوانین کیفری بسیاری از کشورها از جرائم بسیار سنگین محسوب می‌شود که مجازات شدیدی برای ارتکاب آن در نظر گرفته‌شده است. 

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مقابله با قاچاق انسان (30 جولای 2015)، تمامی کشورهای جهان را فراخواند تا ضمن مبارزه با پول‌شویی، کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد علیه فساد و جرائم سازمان‌یافته فراملی، ازجمله پروتکل نهایی قاچاق انسان را امضا و تصویب کنند.

 متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

جنایتکاران با فروش انسان‌ها در سراسر جهان سود می‌برند. زنان و دختران آسیب‌دیده بخش اعظم قربانیان قاچاق انسان را تشکیل می‌دهند همچنین قربانیان افرادی را در برمی‌گیرند که به سمت بهره‌کشی جنسی تحقیرکننده کشیده شده‌اند.

افراد قاچاق شده غالباً با وعده‌های دروغین کار با دستمزد مناسب فریب‌خورده و به بردگی گرفته می‌شوند. مهاجرانی که از دریاهای مرگبار و بیابان‌های سوزان عبور می‌کنند تا از منازعات، فقر و آزار و اذیت بگریزند نیز در معرض خطر قاچاق شدن قرار دارند. ممکن است افراد خود را در یک سرزمین خارجی تنها بیابند جایی که گذرنامه ندارند و مجبور شده‌اند زیر بار قرض بروند و برای کار از آنان بهره‌کشی می‌شود. ممکن است کودکان و جوانان خود را در موقعیتی یابند که زندگی‌شان بر باد رفته، از تحصیل آنان جلوگیری شده و رؤیاهایشان نقش بر آب‌شده است. این تجاوز به اساسی‌ترین حقوق بشر و آزادی‌های اساسی آنان است.

شبکه‌های جنایی قاچاق در کشورهایی توسعه پیدا می‌کنند که حکومت قانون ضعیف و همکاری‌های بین‌المللی دشوار است. از تمامی کشورها می‌خواهم با پول‌شویی مبارزه کنند و کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد علیه فساد و جرائم سازمان‌یافته فراملی، از جمله پروتکل نهایی قاچاق انسان را امضا و تصویب کنند.

همچنین باید کمک‌های هدفمند ازجمله حفاظت و دسترسی به عدالت و درمان را برای نیازمندان فراهم‌سازیم. جای دارد تلاش اهداکنندگانی را ارج نهیم که یاری‌رساندن به هزاران نفر را از طریق صندوق داوطلبانه سازمان ملل متحد برای قربانیان قاچاق انسان میسر ساخته‌اند. در همین زمان‌بر کمک‌های گسترده‌تر در راستای یاری‌رساندن به میلیون‌ها قربانی دیگر این جنایت تأکید دارم. جنایتی که با زندگی قربانیان راه خود را می‌گشاید.

تمام کشورها باید گرد هم آیند تا درحالی‌که جنایتکاران را تحت تعقیب و پیگرد قرار می‌دهند با حمایت و حفاظت از قربانیان بر این تهدید فراملی غلبه کنند. در روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان بیایید عزم خود را جزم کرده تا به‌صورت واحد به نام عدالت و کرامت برای همه افراد بشر عمل کنیم.

منابع:

http://unic-ir.org/index.php?option=com_content&view=article&id=1351:%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%86-%DA%A9%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%A8-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%DA%A9%D9%84-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%8A%DB%8C-%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86&catid=8:%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D8%A7&Itemid=231&lang=fa

http://www.dadgar.ca/canada/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86/

 

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency