امروز: 20 - 02 - 03 | میلادی 2024 - 05 - 09

روز جهانی مهارت جوانان، روزی برای افزایش آگاهی مردم و جوانان در مورد اهمیت سرمایه‌گذاری در توسعه کسب مهارت توسط جوانان است. این مناسبت توسط مجمع عمومی سازمان ملل برای 15 جولای (25 تیر) تعیین گردید. در این روز بر حمایت از برنامه‌ریزی و ابتکارات مختلف جهت مجهز کردن جوانان به ابزارها و منابع لازم جهت پیشرفت توانایی‌های آن‌ها برای ساختن یک زندگی مبتنی بر آگاهی و گزینه‌های کاری مناسب تأکید می‌شود.

 

بر اساس گزارش سال 2013 «سازمان جهانی کار» (ILO) و «سازمان خواربار و کشاورزی جهانی» (FAO)، جوانان 25 درصد جمعیت در سن کار ولی 40 درصد افراد بیکار جهان را تشکیل می‌دهند. همچنین به گزارش سازمان جهانی کار (2015) در سال 2014 تقریباً 74 میلیون نفر در سن 15 تا 24 سالگی در جهان بیکار بوده‌اند (نرخ بیکاری 13,1 درصدی در جوانان) و این رقم در اغلب کشورها و مناطق جهان حداقل تا سال 2017 افزایش می‌یابد. یکی از دلایل بیکاری مردم و ازجمله بیکاری جوانان، بیکاری ساختاری و نیز عدم تناسب بین مهارت واقعی افراد بامهارت مورد نیز کارفرمایان است. بیکاری ساختاری، همه مناطق جهان را در برگرفته و نه‌تنها اقتصادها را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه ایجاد جوامع مبتنی بر برابری و همه‌شمولی را تا سال 2030 و بر اساس دستور کار توسعه پایدار متوقف می‌سازد. جوان‌ها تقریباً سه برابر بیشتر از افراد بالغ بیکار هستند. آن‌ها اغلب در معرض کارهای باکیفیت پایین و نابرابری بیشتر در بازار کار و انتقال بلندمدت‌تر و غیر ایمن‌تر فرایند مدرسه به بازار کار قرار دارند. بیکاری زنان بیشتر و دستمزد آن‌ها پایین‌تر است و اغلب به‌صورت پاره‌وقت یا با قرارداد موقت کار می‌کنند.

گزارش «برنامه توسعه سازمان ملل» (UNDP, 2014) نشان می‌دهد که در اقتصادهای درحال‌توسعه حدود دوسوم جوانان فاقد شغل هستند، تحصیل می‌کنند و یا در مشاغل نامطمئن و غیررسمی مشغول می‌باشند. «بنیاد جمعیت سازمان ملل» (UNFPA, 2014) نیز گزارش می‌دهد که تاکنون این‌قدر انسان روی سیاره زمین نبوده‌اند. در این سال 1,8 میلیارد نفر در سن 10 تا 24 سالگی بودند. جمعیت در سن کار در کشورهای کمتر توسعه‌یافته بخصوص در آفریقای زیر صحرا در سال‌های بین 2015 تا 2050 به دو برابر خواهد رسید. به باور سازمان بین‌المللی کار (2015) حتی باوجود پیشرفت‌های آموزشی، بیکاری جوانان در اکثر مناطق جهان به‌صورت معضلی باقی خواهد ماند.

در آینده هیچ‌گاه پتانسیل‌های پیشرفت اقتصادی و اجتماعی که تاکنون بوده، وجود نخواهد داشت. اینکه چگونه نیازها و آرزوهای جوانان کشورهای مختلف برآورده شود بستگی به آینده دارد. افراد ماهر و مجهز به آموزش‌های مناسب کسب‌وکار به‌عنوان عاملی در نظر گرفته می‌شود که در بحران جهانی نیروی کار جوانان نقش اساسی دارد. بااین‌همه ساختارهای اداری ضعیف به‌عنوان عامل کلیدی در عقب نگه‌داشتن افزایش فرصت‌های شغلی جوانان و توسعه پایدار در کشورها و اقتصادهای مختلف عمل می‌کنند.

سیستم‌های موجود قادر به تصحیح نیازهای آموزشی جوانان نیستند و بررسی نتیجه این فرایندهای آموزشی و مهارت نشان می‌دهد که تعداد زیادی از جوانان ازنظر سواد و محاسبات ضعیف می‌باشند. بنابراین در دستور کار 2030 سازمان ملل مهارت و شغل برای جوان‌ها برای رسیدن به توسعه پایدار بااهمیت تلقی شده است. در نوامبر سال 2014 «مجمع عمومی سازمان ملل طی مصوبه 69/145، روز 15 جولای را به‌عنوان روز جهانی مهارت جوانان (World Youth Skills Day) اعلام کرد.

جوانان و نقش مرکزی آن‌ها در مباحث محیطی

تغییرات اقلیمی هم چالش بزرگ و هم فرصتی ارزشمند برای جوانان است. اگر تولید گاز دی‌اکسید کربن به همین طریق ادامه یابد و تغییرات اقلیمی بدتر شود، نسل‌های آینده مجبور خواهند شد بار زیادی را بر دوش بکشند. توانمندسازی گروه‌های اصلی جمعیت‌های انسانی برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها و وظایف محیطی یکی از تعهداتی است که دولت‌ها زیر چتر کنوانسیون سازمان ملل درزمینهٔ تغییرات اقلیمی بر سر آن توافق کرده‌اند. عمل درزمینهٔ توان‌بخشی اقلیمی مقاله شماره 6 این کنوانسیون است که در جستجوی راهی برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی از طریق توانمندسازی جامعه به‌عنوان بخشی از راه‌حل است.

خانم «کریستیانا فیگوئرس» دبیر «کنوانسیون شبکه سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی» (UNFCCC) در پیام اخیر به نشست جوانان تحت عنوان درختان برای سیاره گفت: «اطمینان یافتن از آینده مناسب برای شما و برای نسل‌های بعدی مستلزم عمل تک‌تک شما است که جهان ما را به سمت آینده‌ای که می‌خواهیم پیش ببریم. تمامی ما مسیر حرکت خود را داریم و هر یک از ما، هر یک از شما توان آن را داریم که عاملی برای تغییر باشیم. بنابراین راه‌حل تغییرات اقلیمی را برگزینید که حق شما در جامعه‌تان و در هرجایی که هستید است.

تم‌ها

سال 2016. «توسعه مهارت برای بهبود استخدام جوانان» درک عوامل مؤثر در جهت حمایت از جوانان در بازار کار امروز و فردا از طریق آموزش دادن و توسعه مهارت‌های آن‌ها عامل کلیدی در نیل به اهداف دستور کار 2030 سازمان ملل و درواقع مغز و مرکز این رخداد سطح بالای جهانی است. مراسم این سال توسط میسیون‌های دائمی پرتغال و سریلانکا تا سازمان یونسکو و سازمان بین‌المللی کار برگزار می‌شود.

یونسکو (سازمان آموزشی،‌ علمی و فرهنگی سازمان ملل-UNESCO) دارای هفت انستیتو و مرکز مختلف در راستای فعالیت‌های آموزشی در جهان است. یکی از آن‌ها «یونووک» (UNESCO-UNEVOC) است که عمدتاً در حوزه آموزش فعالیت دارد. در سال 2016 مرکز مزبور به رخدادهای سال جهانی مهارت جوانان می‌پیوندد. این مرکز از همه دعوت کرده است که با ارسال مقاله و داستان‌های خود در این زمینه و توزیع و پخش این کلمه و به اشتراک گذاشتن تصاویر مربوطه به توسعه مهارت جوان‌ها در عمل در مراسم این روز شرکت کنند و افراد مهارت‌های خود را با ارسال سلفی به جهانیان معرفی کنند.

سال 2015. «مهارت‌های جوانی برای کار و زندگی در دستور کار پس از 2015». اولین مناسبت روز جهانی مهارت‌های جوانی در این سال منطبق با سال مهم تنظیم دستور جلسه دهه آینده در دسامبر این سال بود: موافقت‌نامه اقلیمی جهانی در دسامبر در پاریس و پذیرش اهداف توسعه پایدار جدید در سپتامبر این سال در نیویورک است. به همین دلیلتم سال 2015 «مهارت‌های جوانی برای کار و زندگی در دستور کار پس از 2015» انتخاب شد. این روز هم‌راستا با اهداف توسعه پایدار برای سال 2030 است که دو هدف آموزش و کسب مهارت را برای توسعه مورد تأکید قرار می‌دهد. به همین مناسبت سازمان ملل رخدادهایی را در مقر سازمان ملل در بن و نیویورک و آدیس‌آبابا و جاهای دیگر برگزار کرد. در اداره سازمان ملل در بن اولین روز مهارت جوانان همراه با حضور نماینده آلمانی جوانان سازمان ملل، رقبای ماهر جهانی و نیز میهمان‌هایی از دانشگاه و اداره مرکزی سازمان ملل در بن برگزار شد و درزمینهٔ تم این سال بحث‌هایی به عمل آمد.

بعلاوه کمپین‌های «اهداف توسعه هزاره سازمان ملل» و «آموزش برای همه یونسکو» در سال 2015 محقق شد شاید جوانان بیشتری در سراسر جهان به آموزش دسترسی یابند. این رخداد آرزوهای شغلی و امیدواری بیشتری را برای آینده بهتر جوانان برمی‌انگیزد. آموزش، مهارت و شغل از اولویت‌های نخست مردم برای توسعه می‌باشند. در بررسی جهانی این سال نشان داده شد که جوانان تا سن 30 سالگی در تمام مناطق جهان و سطوح مختلف آموزشی، آموزش را اولویت اول خود انتخاب کردند درحالی‌که فرصت‌های شغلی اولویت سوم آن‌ها بوده است.

http://www.unevoc.unesco.org/go.php?q=World%20Youth%20Skills%20Day

http://www.un.org/youthenvoy/2016/06/world-youth-skills-day-2016-2/

منبع:
http://animal-informatics.com/_monographs/22/World_youth_skills_day.html

 

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency