امروز: 29 - 02 - 03 | میلادی 2024 - 05 - 18

مدیران مدارس مناطق محروم شهر تهران را آماده کرده‌ایم تا برای ثبت نام کودکان کار در مدارس مشکلی وجود نداشته باشد. حتی به مدیران مدارس تاکید کرده ایم برای هزینه‌های جنبی چون کتاب درسی وجهی از این کودکان دریافت نکنند

 

 

نشست ارائه گزارش عملکرد سازمان‌های عضو آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، انجمن‌های حمایت از کودکان، شهرداری تهران و قوه قضائیه در وزارت رفاه برگزار شد.

در این نشست داود محمدمرادی، نماینده وزارت آموزش و پرورش به فعالیت مراکز مشاوره آموزش پرورش اشاره کرد و گفت: ارائه آموزش‌های لازم و آگاه‌سازی دانش آموزان در رده‌های مختلف تحصیلی انجام می‌شود. در تمام مدارس دوره متوسطه اول و در 70 درصد مدارس دوره متوسطه دوم مشاور داریم. سال گذشته طرح توانمندسازی در 20 درصد مدارس دوره متوسطه اول انجام شد.

فریبرز حمیدی، نماینده آموزش و پرورش شهر تهران نیز به ساماندهی بیش از 15 هزار کودک کار در مدارس شهر تهران اشاره کرد و گفت: مدیران مدارس مناطق محروم شهر تهران را آماده کرده‌ایم تا برای ثبت نام کودکان کار در مدارس مشکلی وجود نداشته باشد. حتی به مدیران مدارس تاکید کرده ایم برای هزینه‌های جنبی چون کتاب درسی وجهی از این کودکان دریافت نکنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که کودکانی که فاقد شناسنامه و اوراق هویتی هستند نمی‌توانند در مدرسه ثبت نام کنند. بیش از 80 درصد این کودکان کار فاقد اوراق هویتی هستند. ما بخشی از اینها را وارد مدارس کردیم اما به علت آنکه اوراق هویتی ندارند نمی‌توانیم در عمل برایشان کارنامه صادر کنیم. در همان زمان ثبت نام در سال گذشته یک بازه زمانی را معین کردیم تا این افراد برگه هویتی خود را از وزارت کشور یا وزارت رفاه دریافت کنند و به ما تحویل دهند تا زمینه ادامه تحصیل قانونی برای آنها فراهم شود که این اتفاق برای همه آنها نیفتاد.

حمیدی با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه 12 تهران دو مدرسه برای کودکان کار راه اندازی کرده‌ایم اظهار کرد: مدرسه صبح رویش 400 دانش آموز دختر و پسر دارد که در دو نوبت صبح و عصر تحصیل می‌کنند. امسال پیش بینی شده است با همکاری شهرداری تهران دو مدرسه دیگر در مناطق 15 و 18 تهران راه اندازی کنیم.

به گزارش ایسنا، طاهره پژوهش، نائب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان کار و خیابان پیشنهادی را برای حل مشکل اوراق هویتی مطرح و اظهار کرد: پیشنهاد ما برای حل این مشکل این است که ثبت نام بی‌قید و شرط کودکان کار و خیابان در مدارس انجام شود و سپس مدرسه درخواست صدور اوراق هویتی را برای وزارت کشور ارسال کند. به هر حال نباید حق بنیادی کودکان را که تحصیل است از آنها بگیریم.

فاطمه قاسم زاده هیئت مدیره شبکه یاری کودکان کار نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه تفاوت زیادی میان گفته‌ها و اقدامات انجام شده به چشم می‌خورد. گفت: به عنوان مثال ما سال گذشته موفق نشدیم در برقراری ارتباط با آموزش و پرورش کتاب‌های درسی کودکان کار را تامین کنیم که در نهایت شهرداری وارد عمل شد و این هزینه را تقبل کرد در حالی که آموزش و پرورش اعلام می‌کند که هزینه کتب درسی این کودکان را تامین کرده است.

رضایی، نماینده شهرداری تهران نیز به ارائه گزارش عملکرد ارائه خدمت به کودکان کار در سال 94 پرداخت و گفت: شهرداری تهران بر حسب وظایفی که دارد با دو رویکرد حمایت از NGOها و حساس سازی جامعه در حیطه کودکان کار وارد شده است. از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های شهرداری تهران راه اندازی مراکز پرتو است که به ارائه خدمات پیشگیری، روانشناسی و توانمندسازی کودکان در معرض آسیب اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 16 مرکز پرتو در مناطق 2، 4، 5، 17، 19 و 20 تهران فعال هستند و خدماتی چون آموزش تحصیلی، ویزیت رایگان پزشک، مشاوره، تشکیل پرونده مددکاری برای کودکان کار ارائه می شود. در حال حاضر 2464 نفر در 16 مرکز پرتو ساماندهی شدند.

روزبه کردونی، مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن درخواست از آموزش پرورش برای اختصاص یک خط مستقیم به منظور رسیدگی به پرونده کودکانی که موفق به ثبت نام در مدارس نشده‌اند اظهار کرد: از آموزش و پرورش می‌خواهیم امکان ارتباط سازمان‌های مردم نهاد را با انجمن‌های اولیاء و مربیان فراهم کند.

وی افزود: تصمیم داریم کمپین اطلاع رسانی مشخصی در حوزه کودکان کار داشته باشیم تا با هدف گذاری پیشگیرانه فعالیت کنند. باید بانک اطلاعاتی جامعی با دسترسی تعریف شده ایجاد شود تا سازمان‌های ذی ربط از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش، شهرداری و انجمن‌ها، آمار کودکان تحت پوشش خود را در آن ارائه کنند تا بتوانیم یک ساماندهی مناسب برای ارائه خدمات به کودکان کار داشته باشیم.

مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به جلسات برگزار شده مسئولان کشور با مقام معظم رهبری در خصوص پیگیری وضعیت آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: پس از این نشست‌ها تقسیم کار ملی صورت گرفت و مقرر شد در موضوع آسیب‌های اجتماعی کودکان کار وزارت رفاه دستگاه مسئول باشد و با همکاری سایر دستگاه‌ها وارد این حیطه شود.

کردونی ادامه داد: اقدامات متعددی طی دو سال اخیر با پیگیری ویژه وزیر رفاه در این خصوص انجام شده است.

وی درباره آخرین وضعیت تصویب آئین نامه کودکان کار و خیابان اظهار کرد: برای ارائه سیاست‌ها منتظر اصلاح آئین نامه نماندیم. شرح وظایف را تدوین و برای دستگاه‌ها ارسال کردیم. اما برخی دستگاه‌ها چون وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی هنوز نظرات خود را بر روی آئین نامه اصلاحی در اختیار ما قرار ندادند.

مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در صدد هستیم اطلاعات کودکان شناسایی شده توسط دستگاه‌ها در یک شبکه واحد اطلاعاتی قرار بگیرد تا از همپوشانی‌ها جلوگیری کنیم اظهار کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران درباره ثبت نام اتباع خارجی در مدارس آموزش و پرورش مقرر شده است یکی از مدارک هویتی لازم برای ثبت نام کارت ویژه حمایت تحصیلی باشد که در حال پیگیری برای صدور کارت ویژه حمایت تحصیلی کودکان کار هستیم.

کردونی افزود: این مصوبه را به زودی با واحدهای اتباع خارجی وزارت کشور و آموزش و پرورش پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و این دو دستگاه این مصوبه را به بهترین نحو اجرا کنیم.

 

 

منبع : ایسنا

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency