امروز: 09 - 02 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 28

مدیرکل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور گفت: پیش بینی می‌شود ۱۱ میلیون ایرانی در محلات غیر رسمی کشور سکونت داشته باشند.

 

نریمان مصطفایی در جلسه ستاد توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی ساوه، مساحت این گونه سکونتگاه‌های مطالعه شده را ۵۴ هزار هکتار با جمعیت بیش از شش میلیون نفر عنوان کرد و افزود: با اتمام کار مطالعات ۱۴ شهر باقیمانده، پیش بینی می‌شود جمعیت حاشیه نشینی کشور به ۱۱ میلیون نفر افزایش یابد. 

او با بیان اینکه کار مطالعاتی حاشیه نشینی ۷۷ شهر در کشور را انجام شده است، گفت: ۱۴ شهر نیز در دستور کار قرار دارد. 

به گزارش ایسنا او با بیان تعریفی از سکونتگاه‌های غیررسمی افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی به مناطقی گفته می‌شود که مهاجران روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری و بدون مجوز هستند. 

به گفته او، برای ساماندهی ۲۴ شهر از این سکونتگاه‌های غیرمجاز از طریق اعتبارات ملی و بانک جهانی بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان برای ارتقای سرانه‌های خدماتی هزینه شده است. 

او نداشتن سند مالکیت رسمی و محرومیت از خدمات و زیرساخت‌های شهری را از شاخص‌های این مناطق بیان کرد و افزود: اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشینی پدیده‌های عمده ناپایدارکننده توسعه شهری بوده و به یکی از چالش‌های عمده تبدیل شده‌اند. 

مصطفایی ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی را یک پدیده اجتماعی دانست و توضیح داد: ساکنان این سکونتگاه‌ها با مشکلات زیادی در حوزه‌های زیست‌محیطی و فرهنگی و اقتصادی روبرو هستند. 

 

به گفته او، احداث چنین سکونتگاه‌هایی در مجاورت شهر‌ها دستگاه‌های خدمات‌رسان را ملزم به ارائه خدمات شهری می‌کند اما، چون دستگاه‌هایی نظیر شهرداری‌ها ظرفیت ارائه خدمات به چنین جمعیتی را ندارند مشکلات خاصی بوجود می‌آید.

منبع : تامین۲۴

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency