امروز: 31 - 01 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 19

در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول در کشور شناسایی کرده‌ایم و ۳۰۰ هزار معلول نیز پشت نوبت قرار دارند و در حقیقت با جامعه یک و نیم میلیون نفری معلولان مواجهیم که نیازمند دریافت خدمات آموزشی، توانبخشی و لوازم کمک توانبخشی هستند.

 

 

ایلنا: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۴۲۰ هزار نفر از جامعه معلولان در دور‌ترین نقاط کشور زندگی می‌کنند که به خدمات تخصصی دسترسی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در دومین کنگره توانبخشی مبتنی بر جامعه و مراقبت در منزل با تاکید بر اینکه سه عامل باعث ایجاد معلولیت در فرد می‌شود، گفت: یک دسته از معلولیت‌ها ناشی از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های دیابتیک است که منجر به قطع عضو و معلولیت می‌شود که امروز هفت تا هشت درصد جامعه ما دچار این بیماری‌ها هستند.

وی ادامه داد: دسته دیگری از معلولیت‌ها ناشی از سوانح است که ما از کشورهایی هستیم که رتبه‌ای بالا در این حوادث داریم. حوادثی که جمعی از مردم را دچار معلولیت می‌کند.

بندپی افزود: دسته‌ای دیگر از معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است که با بکارگیری برنامه‌های علمی، مشاوره‌ای و تشخیصی می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که شاهد کاهش این معلولیت‌ها باشیم.

به گفته وی سالانه چند هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شوند که این موضوع قابل بررسی و کنترل است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه شاهد افزایش روزافزون جامعه معلول کشور هستیم اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول در کشور شناسایی کرده‌ایم و ۳۰۰ هزار معلول نیز پشت نوبت قرار دارند و در حقیقت با جامعه یک و نیم میلیون نفری معلولان مواجهیم که نیازمند دریافت خدمات آموزشی، توانبخشی و لوازم کمک توانبخشی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۲۰ هزار نفر از جامعه معلولان در دور‌ترین نقاط کشور زندگی می‌کنند که به خدمات تخصصی دسترسی ندارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود سه محور استراتژیک در این سازمان پیشگیری را یکی از این محور‌ها دانست و بیان کرد: اگر امروز در کشورهای پیشرفته کودک دارای تالاسمی متولد نمی‌شود به دلیل نهادینه شدن علم و تخصص در این کشور‌ها است.

بندپی با تاکید بر اینکه پیشگیری از بروز معلولیت رویکرد اساسی سازمان بهزیستی است گفت: در بحث غربالگری شنوایی تعهد کردیم بالای ۹۰ درصد را تحت پوشش قرار دهیم اما باید شرایط به گونه‌ای شود که برای کودکی شناسنامه صادر نشود مگر آنکه سنجش شنوایی او صورت گرفته شود و ازدواج هیچ زوجی ثبت نشود تا زمانی که مشاوره ژنتیک انجام دهند.

وی با بیان اینکه باید این الزامات را در قانون ششم توسعه بیاوریم گفت: استاندارد کردن خدمات از دیگر استراتژی‌های اساسی سازمان بهزیستی است که محور آن توانبخشی مبتنی بر جامعه و مراقبت در منزل است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در بخش توانبخشی مبتنی بر جامعه از پیشرفته‌ترین کشور‌ها هستیم و اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام داده‌ایم افزود: در این مسیر به آگاه‌سازی و ارتقای دانش افراد جامعه نیازمندیم.

بندپی با بیان اینکه محور برنامه‌های سازمان بهزیستی خیل جمعی است و ورود مردم به عرصه مشارکت است گفت: با عدم احساس مشارکت در مردم نمی‌توانیم خدمات این عزیزان را تامین کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده شرایطی فراهم کنیم که معلولان بتوانند نقش‌های خود را در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایفا کنند.

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency