امروز: 09 - 01 - 03 | میلادی 2024 - 03 - 28

وی با بیان اینکه درباره وضعیت نوزادان معتاد به صورت عینی اطلاعاتی نداریم، ادامه داد: اما براساس اخباری که به دست ما می‌رسد؛ تقاضای درمان اعتیاد در افراد زیر 18 سال افزایش یافته است و به همین علت در حال گسترش الگوی درمان اعتیاد کودکان هستیم

 

 معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: تقاضای درمان اعتیاد در افراد زیر ۱۸ سال افزایش یافته؛ به همین علت درحال گسترش الگوی درمان اعتیاد کودکان هستیم.

محسن روشن پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره وضعیت کشور از نظر تولد نوزادان معتاد از مادران معتاد به نتایج حاصل از اجرای طرح پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ما در این تحقیق مشخص کرده‌ایم که مصرف‌کنندگان مواد مخدر و محرک مجردند یا متاهل یا مطلقه که این آمار تغییری را نسبت به گذشته نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه درباره وضعیت نوزادان معتاد به صورت عینی اطلاعاتی نداریم، ادامه داد: اما براساس اخباری که به دست ما می‌رسد؛ تقاضای درمان اعتیاد در افراد زیر 18 سال افزایش یافته است و به همین علت در حال گسترش الگوی درمان اعتیاد کودکان هستیم که سال گذشته این الگو را به صورت پایلوت در زاهدان انجام داده و امسال قصد توسعه آن را داریم.

روشن پژوه خاطرنشان کرد: براساس این الگو درمان در کودکان و نوجوانان زیر 18 سال با روش علمی و استاندارد در مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی به اجرا درخواهد آمد. این الگو تحت پوشش یک تیم درمانی شامل پزشک روانشناس مددکار و ... است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه نوع درمان را در این الگو احصا و پروتکل آن را تدوین کردیم، اظهار کرد: ما آماده‌ایم که در سال جاری این الگوی درمانی برای کودکان و نوجوانان را توسعه دهیم.

وی با تاکید بر حضور زنان باردار معتاد در DIC ها و مراکز عنوان کرد: نگهداری و درمان این گروه از معتادان تعامل مشترک میان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را می‌طلبد، زیرا ما امکانات بیمارستانی برای زایمان و نگهداری از نوزادان را نداریم. برای زنان باردار دارای اعتیاد و نوزادان ایشان باید الگویی اختصاصی ایجاد شود که این مراکز در حال راه‌اندازی است.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه برنامه درمانی ما برای کودکان و نوجوانان ارتباطی با دانش‌آموز بودن یا نبودن آنان ندارد، تصریح کرد: اتفاقا این درمان بیشتر برای گروهی از کودکان و نوجوانان است که بدسرپرست بوده یا بی‌سرپناه هستند و یا اینکه مورد سوءاستفاده والدینشان قرار می‌گیرد. این گروه از کودکان با حکم قضایی از والدین گرفته شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

روشن پژوه در پایان خاطرنشان کرد: عمده این کودکان یا تحصیل نکرده‌ یا بازمانده از تحصیل هستند.

 

 

 

منبع : ایلنا

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency