امروز: 06 - 02 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 25

سازمان ملل متحد به‌منظور آگاهی بخشی بین‌المللی و قدردانی از اقدامات افرادی که برای احیای خدمات عمومی در کشور خود می‌کوشند طی قطعنامه 277/57 روز 23 ژوئن را به‌عنوان روز «خدمات عمومی ملل متحد» نام‌گذاری کرده است تا ارزش و فضیلت خدمات عمومی در جامعه را پاس نهد.

 

ازآنجاکه خدمات عمومی سهم قابل‌توجهی در توسعه پایدار دارد، به همین جهت شناخت و آگاهی از خادمان بخش عمومی و خدمات اجتماعی لازم و ضروری است و جوانان باید بر عهده گرفتن بخشی از این خدمات را سرلوحه کار خود قرار دهند.
این مناسبت بین‌المللی از سال 2003 میلادی به رسمیت شناخته‌شده و از آن سال تاکنون افراد مختلفی در جهان جایزه روز جهانی خدمات عمومی ملل متحد را دریافت کرده‌اند. درواقع جایزه بین‌المللی برای افراد شایسته در این زمینه به پیشنهاد شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد تعیین‌شده است.
در اعلامیه توسعه هزاره ملل متحد نیز بر نقش حکومت‌داری دموکراتیک و مشارکتی برای تضمین حقوق زنان و مردان تأکید شده است؛ بنابراین دولت باید بکوشد تا زنان و مردان بتوانند خوب زندگی کنند، فرزندان خود را با کرامت پرورش دهند و از هرگونه فقر، گرسنگی، خشونت، سرکوب و بی‌عدالتی در امان باشند.
به‌علاوه در این اعلامیه آمده است که حکمرانی خوب در هر کشوری به‌عنوان یک پیش‌نیاز و ضرورت شناخته می‌شود، پیش‌نیازی برای تبدیل توسعه به یک حقیقت برای همگان و همچنین آزادی نسل بشر از نیازمندی.
تجربه‌های چندین ساله نشان می‌دهد که بدون حکمرانی مطلوب چه از منظر داخلی و چه از نظر بین‌المللی، و همچنین بدون خدمات عمومی سطح بالا، پاسخگو، حرفه‌ای، کافی و مؤثر زندگی و توسعه پایدار به خطر می‌افتد. دبیر کل سابق سازمان ملل در نطق 1998 خود در مجمع جهانی جوانان اعلام کرد که اهمیت و ضرورت خدمات عمومی در صورتی نمود می‌یابد که جوانان را برای ورود به این عرصه تشویق کنیم. وی در این زمینه گفت: «در جهان متغیر و پر چالش امروز، بیش از هر زمان دیگری ما به وجود افراد توانمند و متخصصی نیازمندیم که وارد عرصه خدمات عمومی شوند. بیش از هر زمان دیگری ما به کسانی نیاز داریم که خدمات اجتماعی برای نسل انسان را انتخاب کنند.»
بر اساس تصمیم سال 2000 میلادی شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل متحد جایزه جهانی خدمات عمومی به نهادهایی تعلق می‌گیرد که توسط خادمان بخش عمومی به‌منظور افزایش نقش، اهمیت و تخصص محوری، تصویر و دیدگاه به خدمات عمومی تأسیس‌شده است.

  

منبع : سایت گزارشگر

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency