امروز: 06 - 02 - 03 | میلادی 2024 - 04 - 25

رهبرمعظم انقلاب در این جلسات برلزوم تشکیل سازمانی چابک و کوچک برای هماهنگی، رصد، نظارت و مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تاکید داشتند که لازم است هرچه سریعتر منویات ایشان را در این زمینه محقق سازیم تا گامی‌ در کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد

 

جلسه شورای عالی اداری به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار و مصوب شد که سازمانی برای مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی زیر نظروزیر کشورتشکیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری‌، دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی و برگزاری جلساتی توسط ایشان با حضور سران قوای سه گانه، اظهار داشت: رهبرمعظم انقلاب در این جلسات برلزوم تشکیل سازمانی چابک و کوچک برای هماهنگی، رصد، نظارت و مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تاکید داشتند که لازم است هرچه سریعتر منویات ایشان را در این زمینه محقق سازیم تا گامی‌ در کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به ارائه گزارش مربوط به اصلاح مصوبه ساماندهی امورحمل و نقل مسافروکالا درمبادی ورودی و خروجی مجاززمینی کشوراظهارداشت: توسعه صادرات یکی از برنامه‌های اصلی دولت درسال جاری است و باید مدیریت یکپارچه درپایانه‌های مرزی کشور وجود داشته باشد و هیچ دستگاهی نباید درمسیرتوسعه صادرات مانع ایجاد کند.

دکترجهانگیری همچنین با قدردانی ازخدمات قاضی‌زاده‌ هاشمی‌و جلیلی اعضای ناظر شورای عالی اداری دردوره نهم مجلس‌، عضویت سید فرید موسوی و زهرا ساعی به عنوان اعضای ناظرجدید درشورای عالی اداری از سوی مجلس را به آنها تبریک گفت و برایشان دراین مسئولیت آرزوی موفقیت کرد.

دراین جلسه، وزیر کشورهم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای عملیاتی کردن و پیگیری سیاست‌های شورای اجتماعی وهمچنین مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: لازم است هرچه سریعترسازمانی عملیاتی و چابک برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود.

دراین جلسه که وزرای دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورواستانداران تهران و زنجان هم حضورداشتند، پس از بحث و تبادل نظرمقررشد براساس تاکیدات مقام معظم رهبری، سازمانی برای پیگیری و ساماندهی مسائل و آسیب‌های اجتماعی زیرنظروزارت کشورتشکیل شود.

دراین نشست همچنین گزارشی از اصلاح مصوبه ساماندهی امورحمل و نقل مسافروکالا درمبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور ارائه شد.

نگاه مسئولانه شهروندان لازمه رفع معضلات اجتماعی

ازسوی دیگرعضو شورای اسلامی‌شهر تهران گفت: رفع معضلات اجتماعی و فرهنگی بیش از هر امری نیاز به فرهنگ‌سازی، مطالبه گری و حساسیت خود شهروندان دارد.

به گزارش مهر، ولی الله شجاع‌پوریان ادامه داد: اگر شهروندان نگاه مسئولانه به محیط پیرامون خود داشته باشند آن وقت است که می‌توان به رفع معضلات اجتماعی امید داشت.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی‌شهر تهران افزود: متاسفانه نگاهی که همواره وجود دارد این است که شهروندان تنها از دستگاه‌های حاکمیتی انتظار دارند که مشکلی ریشه کن شود اما باید توجه داشت در کنار عمل به وظیفه این دستگاه‌ها که انتظار بجا و بحقی است، باید نگاه مسئولانه شهروندان به این معضلات ترویج شود.

شجاع‌پوریان تصریح کرد: رفع معضلات اجتماعی و فرهنگی بیش از هر امری نیاز به فرهنگسازی‌، مطالبه گری و حساسیت خود شهروندان دارد.

وی اضافه کرد: در زمان طاغوت همین نگاه مسئولانه به معضلات اجتماعی بود که زمینه ساز حضور پر شور مردم در صحنه‌های حماسی انقلاب اسلامی‌را رقم زد.

شجاع پوریان در ادامه گفت: با این وجود باید اذعان داشته باشیم که در کنار همه مشکلات ، شهرداری تهران کارنامه قابل قبولی در حوزه اجتماعی داشته است که ساماندهی محله هرندی یکی از این موارد است اما باید توجه داشت که این گونه موارد نیاز به هماهنگی‌های بین بخشی و حضور سایر دستگاه‌ها دارد.

وی همچنین با اشاره به برخی معضلات از جمله اراضی اطراف راه آهن در مناطق جنوبی که زمینه‌ساز برخی معضلات اجتماعی شده است، گفت‌: در شورای شهر تهران نسبت به این موارد حساس هستیم و حتی مسئولان راه آهن را به شورا دعوت کردیم تا با مسئولان شهرداری مصالحه کنند و مهلت دو ماهه‌ای به آنان دادیم تا هر چه زودتر این اراضی آزاد شده و در اختیار شهرداری مناطق قرار گیرد.

فرزاد هوشیار مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری تهران هم گفت: مهمترین موضوع در رفع معضلات اجتماعی پیشگیری است‌.

وی ادامه داد‌: شهرداری تهران اقدامات گسترده و مطالعاتی بسیاری در زمینه شناسایی متکدیان‌، معتادان‌، کودکان کار، کارتن خواب‌ها و موارد دیگر انجام داده است و به نوعی جامعه آماری این اقشار را به طور دقیق و به روز رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات شهرداری اقدامات حمایتی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در این مناطق را نیز در دستور کار خود داده اما همانطور که اشاره کردم پیشگیری مهمترین اقدام در رفع این معضلات است.

یکی از مواردی که زمینه ساز این معضلات می‌شود مشکلات اقتصادی و بیکاری است و این در حالی است که باید نگاه به کار‌آفرینی در دید مردم تغییر یابید‌.

هوشیار افزود: امروزه تمرکز بر مشاغل خانگی می‌تواند افراد را خود کفا کند ، این تجربه ای موفق در کشور‌های دیگر است، اما اگر بخواهیم همان نگاه سنتی به کار‌آفرینی را داشته باشیم، یقین بدانید موفق نخواهیم بود.

۸ میلیون معتاد نداریم

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرهم نظر برخی کارشناسان در باره وجود بیش از ۸ میلیون معتاد در کشور را رد کرد.

سردار علی مویدی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: آمار جدیدی از تعداد معتادان در کشور در دست نیست‌. تا زمانی که نتایج جدید اعلام شود، آمار تعداد معتادان همان است که پیش از این

اعلام شده است.

وی در واکنش به اظهار نظر برخی کارشناسان در مورد وجود بیش از ۸ میلیون معتاد حرفه ای و تفننی در کشور تاکید کرد: این آمار به هیچ عنوان مورد تایید نیست و افرادی که این اعداد و ارقام را ارائه می‌دهند باید اعلام کنند که منبع آمارشان کجاست.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مرجع اعلام آمار معتادان در کشور مشخص است و بر این اساس تعداد معتادان کشور همان عدد حدودی ۱.۵ میلیون نفر در کشور است و هر گونه آمار دیگری در این زمینه را تکذیب می‌کنم.

طی ماه‌های گذشته برخی کارشناسان و مسئولان دولتی کشور تعداد معتادان حرفه‌ای، تفننی و افرادی را که به صورت پراکنده مواد مخدر مصرف می‌کنند، را بیش از ۸ میلیون اعلام کرده بودند.

در این زمینه ناصر صبحی، مدیرکل دفتر ازدواج و طلاق وزارت ورزش و جوانان هم از وجود ۸ تا ۱۰ میلیون معتاد در کشور خبر داده بود.

ضرورت آموزش ۲۲ میلیون خانواده ایرانی

نماینده مردم تبریز در مجلس هم با اشاره به اینکه یکی از راه‌های اصلی مبارزه با اعتیاد رفع معضل بیکاری است، گفت: علاوه بر حمایت از تولید داخل برای اشتغالزایی، آموزش ۲۲ میلیون خانواده ایرانی هم لازم است.

به گزارش خبرگزاری مهر علیرضا منادی اظهار داشت: مبارزه با اعتیاد و پدیده شوم مواد مخدر یک بحث حیاتی برای کشور است و هر کشوری تهدیدات خیلی خطرناک را احصاء می‌کند و برای رفع و مبارزه با آن چاره ای می‌اندیشد.

جمهوری اسلامی‌ایران نیز یکی از بیشترین تهدیدات را از جانب مواد مخدر داشته چرا که از یک سو در همسایگی بزرگترین تولید کننده مواد مخدر قرار دارد و از سوی دیگر در مسیر ترانزیت مواد مخدر به سمت کشورهای اروپایی و غربی است.

وی افزود: ایران همچنین جامعه هدف دشمنان برای ورود اعتیاد به کشور و نابودی آینده‌سازان این مرز و بوم است و نبود اشتغال زمینه را برای اجرای این هدف فراهم می‌سازد.

لذا یکی از راه‌های مبارزه با مواد مخدر رفع معضل بیکاری است که با رونق چرخه اقتصاد می‌توان برای رفع آن اقدام کرد.

البته در این راستا نباید از حمایت تولید داخلی غافل ماند چرا که این موضوع ارتباط مستقیم با رونق اقتصادی و اشتغالزایی دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: مجلس برای رفع و کاهش بیکاری اقدامات زیادی انجام داده است، ولی برای این موضوع دولت باید پای کار آید و برنامه ریزی مناسبی را اجرا کند‌.

البته در کنار این مسأله آموزش خانواده‌ها امری بسیار ضروری است و باید دست اندرکاران به صورت جدی به این مبحث ورود یابند.

منادی تصریح کرد: دولت هر آنچه بودجه برای بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و‌… می‌گذارد باید به آموزش خانواده‌ها که ۲۲ میلیون خانواده است، اختصاص دهد.

آموزش در کودکی، نوجوانی، جوانی، قبل و حین و بعد از ازدواج و‌… بخشی از این آموزش‌های ضروری به شمار می‌رود و نباید از نگاه مسئولان دور بماند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اختصاص یافته است، گفت: بودجه ای به همین اندازه نیز باید به امر آموزش خانواده‌ها تعلق گیرد تا بتوان مصون از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد شد. بنابراین ارائه بسته‌های آموزشی متنوع برای گروه‌های سنی مختلف در کشوری امری لازم و ضروری به شمار می‌رود.

نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر اینکه تربیت خانوادگی در پیشگیری از اعتیاد بسیار مؤثر است، گفت: هر چه فرهنگ خانواده‌ها غنی شود؛ آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و این موضوع متأسفانه طی سال‌ها توسط دولت و مجلس مورد غفلت واقع شده است.

منادی در پایان رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است را بسیار ضروری برشمرد و خواستار اجرای هرچه جامع آن و پیشگیری از

اعتیاد شد.

 

 

 

منبع : روزنامه اطلاعات

فیسبوک

ساندکلاد

رادیو جمعیت

عضویت

All Rightes Reserved © | Created And Designed By: Firemode Studio / Agerin Agency