چاپ

باید پایتان به دروازه غار برسد تا شهر کوچک کارتن خوابها و محله دروازه غار  را تا حدودی درک کنید. 

  شهری در دل تهران که مناسبات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را دارد. از خرید و  فروش کودک تا تن فروشی، از ساقی تا مصرف کننده از چادرهای اجار ه ای تا موسسات خیریه، از شرخرها تا کودکان کار، قدم به قدم مسجد و حسینه، زمین فوتبال عریض و طویل و معتادان خماری که به دیوارش تکیه زده اند. کودکانی که آستین هر َرهگذری را برای ساندیس می گیرند و پدرانشان عازم کربلا شده اند. سیستم پیچیده ای از روابط که همه از هم سود می برند. ملقمه ای از خریداران بهشت، شیشه و قدرت.      
به قولی هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد و هیچ سر وصدایی محض رضای خدا بلند نمی شود، روز 18 آبان 94 وقتی خبرگزاری ها اعلام کردند که مردم محل به پارک هرندی حمله کرده اند، نکته ای که توجه ها را جلب کرد، محتوای خبر نبود بلکه میزان و نحوه رسانه ای شدن آن بود. از طرفی همشهری از آن به عنوان "تصمیم بزرگ اهالی برای نجات محله" یاد کرد و از طرف دیگر بر اساس گزارشات روزنامه شهروند و مشاهدات عینی، مردم محله، حمله را تکذیب کرده و مسئولیت حمله را بر گردن شهرداری انداختند. به نظر  می رسد، این پوشش رسانه ای گسترده، در راستای جلب توجه عموم نسبت به اقدامات موثر وکارای شهرداری،  انجام شده است!
تابستان امسال اوضاع هرندی به حدی بحرانی شد که طرح جدیدی به نام "طرح انضباط اجتماعی" از زیر آستین شهرداری و شورای شهر بیرون زد.
    تابستان امسال اوضاع هرندی به حدی بحرانی شد که طرح جدیدی به نام "طرح انضباط اجتماعی" از زیر آستین شهرداری و شورای شهر بیرون زد. شمار 1500 تا 2000 کارتن خوابی که پارک را قبضه کرده بودند، لرزه بر اندام مدیران شهری انداخت. از سوی دیگر دیدار های خبرساز اعضای محترم شورای شهر و شهردار از هرندی نقل مجالس شد. در این میان گزارش شجاعانه، بیست و سی را نیز نباید فراموش کرد که مقدمه ای سوزناک برای طرح جدید شهرداری فراهم نمود.         .
طرح انضباط اجتماعی که زیر عنوان انضباط از همان طرح های قدیمی و آشنای ضربتی است، به نقل از سياوش شهريور مديركل امور اجتماعي استانداري تهران این گونه تشریح می شود: «طرح قرارگاه فوريت‌هاي خدمات اجتماعي كه شهرداري تهران آن را "انضباط اجتماعي" مي‌نامد. طرحي ست شامل كل شهر تهران تا بتواند معتادان متجاهر و افراد آسيب‌ديده را ساماندهي كند. در حقيقت در قالب اين طرح تلاش مي‌شود متكديان، معتادان متجاهر، زنان كارتن‌خواب و برخي آسيب‌هاي اجتماعي ديگر كه موجب آلوده شدن سيماي شهر تهران مي‌شوند را ساماندهي كنيم. »
نمایش زیبای از مشارکت مردم با مدیریت شهری که درحاشیه اش  سرمایه گذاران به تهران آمدند و رفتند؛ سخن از ابهامات مالی شهرداری شد و کسی نشنید.
اینجاست که ساکنان دروازه غار در راستای مشارکت در طرح های شهری در 18 و 29 آبان خود به خود وارد عمل شدند! مشارکت مردم محله به سرعت برق و باد رسانه ای شد و آه از نهاد ملتی بیرون زد. کار بالا کشید و همه وظیفه دانستند که عکس العمل نشان دهند. در راستای مشارکت مردم محل، معتادان متجاهر زن به سرعت جمع آوری شدند. عده ای هنوز در پارک هستند که شمارشان به حدود 300 نفر می رسد، بقیه به اماکنی چون دره فرحزاد و .... پناه برده اند. نمایش زیبای از مشارکت مردم با مدیریت شهری که درحاشیه اش  سرمایه گذاران به تهران آمدند و رفتند؛ سخن از ابهامات مالی شهرداری شد و کسی نشنید.
طرح های ضربتی شهرداری و شورای شهر سالهاست که زیر عنوان ساماندهی، بهسازی بافت فرسوده، انضباط اجتماعی و ... با رویکردی غیر انسانی، کارتن خواب ها را همچون ضایعات از سطح شهر جمع آوری می کنند. چرخ باطلی که هر بار با شکل و نامی جدید تکرار می شود.
الان دیگر خبرها ساکت شده است. چرخ دروازه غار مثل همیشه می گذرد. کارتن خوابها با نگاه خالی و خشمگین به دنبال غذاو پتو به سمت خیرین هجوم می آورند. در سوی دیگر زیر مشت و لگد نگهبانها زجه می زنند. در گوشه ایی مصرف می کنند و در گوشه ایی دیگر می میرند. 
 این چرخ اعتیاد است که  روز به روز تند تر می شود. کارگر، کارمند، کودک، زن و مرد زیر چرخ هایش تبدیل به آسیب اجتماعی و مبلمان ناسازگار شهری می شوند. شکاف طبقاتی، آنها را به گوشه هایی چون پارک هرندی و دره فرحزاد تف می کند،  چرا که زیر چرخ باطل فقر، بیکاری، بی عدالتی و  افسردگی دوام نیاورد ه اند.

 

نویسنده : فرانک جواهری

منبع : نشریه داخلی جمعیت دفاع